Hoher Gjaidstein 07.08.2015. ili kako se nismo popeli na Dachtein…

Ovo je organizaciono zahtjevniji izlet. Do Hoher Dachteina  (2995 m) dolazi se preko Ramsaua pored Schladminga. Iz Ramsaua ide se uređenom i asfaltiranom, ali uskom planinskom cestom s brdom zavoja do Gasthof Hunnerkogel, restorana na 1715 m nadmorske visine. Tamo se osavlja automobil.

Nekoliko stotina metara od Gasthofa kreće gondola koja vozi do vrha Hunnerkogela (2685 m).

Važno: Za uspon i silazak žičarom košta cca 35 EUR (ažurirane informacije ovdje). Uspon je potrebno rezervirati nekoliko dana ranije preko online sustava rezervacije, s tim da je osim uspona uputno rezervirati i silazak (nadoplata cca 1.5 EUR) kako biste imali osigurano mjesto u gondoli pri silasku!

Prilaz na Hoecher Dachtein - Schladming - Ramsau
Prilaz na Hoecher Dachtein – Schladming – Ramsau

Nešto dalje od Gasthofa kreće i pješačka staza po stijeni do vrha Hunnerkogela. Pješačka staza do vrha ide stijenama ispod žičare, izuzetno je atraktivna i zahtijevna. Mi se pak odlučujemo za žičaru, obzirom da želimo više vremena na vrhu te osim Hoecher Dachteina ispeti i manji masiv Gjaidsteina.

Da razjasnim, “Dachtein” je veliki planinski masiv sjeverno od Ramsaua koji čini ogromnu planinsku visoravan veličine cca 20×30 km, na visini od cca 2000 m. Na njoj se nalazi veći broj vrhova iznad 2500 m, od kojih je najviši vrh Hoher Dachtein (2995 m). Na vrhu Hoher Dachtein izgrađen je veliki križ rešetkaste konstrukcije koji vam omogućava da se uspnete na visinu iznad 3000 m.  Plan je bio da to bude Senfov prvi tritisućnjak…
Hoher Gjaidstein (2794 m) najviši je vrh masiva Gjaidstein koji se proteže istočno od Hoher Dachteina.

Naš izlet na dachtein. .. bez uspona na Dachtein :)
Naš izlet na dachtein. .. bez uspona na Hoecher Dachtein 🙂 Na slici, Hoecher Dachtein je lijevi vrh, a s desna se nalazi masiv Gjaidsteina.

U 7:35 dolazimo pod žičaru, a u 8:15 dolazimo na gornje pristanište žičare na Hunerkogelu (2685 m). Okruženi smo ogromnim brojem turista, a gore se, kao i svugdje tijekom ljetne sezone – odvijaju radovi! 🙂 Dachtein Ramsau je zimi veliko alspko skijalište koje se ljeti intenzivno obnavlja. Skijalište ljeti postaje nordijsko skijalište, nudeći veliki broj staza za skijaško trčanje i turno skijanje velikom Dachteinovom visoravni. Nas međutim dočekuju visoke temperature, mekani led, čak i bistra jezerca! Oko 8:30 krećemo put Hoher Dachteina…

Hodamo pažljivo, ali smo sigurni na dobro ugaženim stazama. Ipak, skretanja sa staze nema – na temperaturama od cca 6 – 12 °C ledenjak je nestabilan i pun opasnih, velikih pukotina.

Pukotine u ledenjaku

Nakon cca 1 sata hoda po mekanom snijegu stižemo pod Hoher Dachtein. Na sam vrh Hoher Dachteina postoje dva uspona:

• lakši uspon, preko ledenjaka uz nešto penjanja po stijenama
  • teži uspon, po samoj stijeni.
Vrh Hoecher Dachteina. S desne strane vidi se ledenjak koji se uspinje pod sam vrh (lakši uspon), a teža staza… vidite one bubice na boku planine?

Pogledajmo to malo iz bližeg… vidite ih?

Hoecher Dachtein

Ne? Evo ih, još malo bliže… svi, jedan za drugim, osigurani pojasevima, ypsilonima, lagano napreduju ka vrhu…

Penjači na Hoecher Dachtein

Uhhhhh……. s pojasevima. I ypsilonima…

Penjači na Hoecher Dachteinu

I… tako se je dogodilo. Mi smo došli gore bez opreme, ohrabreni od strane dečka iz Alpenverein Salzburg koji nas je uputio na lakši uspon ledenjakom gdje bi imali za prtoći samo kraći, lakši dio verrate prije vrha. No… ledenjak je zbog nestabilnosti bio zatvoren, pa nam je preostalo ili penjati težom stazom, bez opreme… ili odustati.

Dodatna otegotna okolnost je da, osim Triglava, nemamo niti jedno iskustvo planinarenja turističkim vrhom nakrcanim planinarima… što je potpuno drugačije od “komotnog” planinarenja u “svojoj” grupi ili s nekoliko “svojih” planinara. Ljudi zastajkuju, staju, pauziraju, boje se… fotkaju. Krećete se brzinom i dinamikom koju diktiraju drugi. Drugačije.

Ispred početka uspona na Hoecher Dachtein. Žuta tablica u lijevom kutu kaže da je lakši uspon – onaj po ledenjaku – zatvoren… :/ foto: adri

I tako smo zaključili da bez pojaseva i Ypsilona, nas dvoje koji te godine još nismo bili na niti jednoj verrati… nismo za gore. :/ Umijesto na vrh, odlazimo do Seetstallerhutte  (2740 m) gdje ispijamo odličan radler i uživamo u pogledima..

Pogled s litice kod Seetstallerhutte (2740 m)

Oko 11 sati nastavljamo iz Seetstallerhutte ka Hoher Gjaidsteinu (2794 m). Hoher Gjaidstein manji je masiv na visoravni Dachteina, u neposrednoj blizini stanice gondole na Hunnerkogelu.

Tamna stijena Gjadsteina ipak je lijepa “utješna nagrada” nakon odustajanja od Heacher Dachteina…

Gjaidstein ima dva vrha, Kleiner Gjaidstein (2735) i Hoecher Gjaidstein (2794 m) koje razdvaja atraktivni, uski prijelaz preko Gjaidsteinsattel-a. Planinarenje od Seetstallerhutte do Hoher Gjaidsteina uzima nam oko 3 sata, pri čemu oko 2 sata provodimo na samom Gjaidsteinu.
I na Gjaidsteinu se “guramo” s velikim brojem planinara, no popdne je gužva manja.

Vrh Hoher Gjaidsteina atraktivan je i stjenovit, s prekrasnim pogledima na visoravan Dachteina i sam Hoher Dachtein.

Vrh Hoecher Gjadsteina

Unatoč neuspjelom usponu na Krovni Kamen svijeta, zadovoljno se vraćamo istim putem niz Gjaidstein uživajući još jednom u atraktivnim verratama. Nakon cca 2 i pol sata vraćamo se u pristanište gondole i čekamo svoju rezerviranu vožnju u dolinu. Nakon prekrasnog dana, oko 16 sati, umorni, zadovoljni, oduševljeni Gjaidsteinom i opako ispečeni od sunca vraćamo se do automobila… još jedan divan dan u alpama je završen.

Prekrasan pogled na Dachtein s vrha Hoecher Dachteina

Itinerar izleta:

• Gasthof Hunnerkogel (1715 m) – Hunnerkogel (2685 m) – vožnja žičarom, cca 10 min
  • Hunnerkogel (2685 m) – podnožnje Hoher Dachteina / Seetstallerhutte  (2740 m) – 1 h
  • Seetstallerhutte  (2740 m) – Kleiner Gjaidstein (2735)  – Gjaidsteinsattel (2647 m) – Hoher Gjaidstein (2794 m) – 3 h, od toga 2 h na masivu Gjadsteina
  • Hoher Gjaidstein (2794 m) – Hunnerkogel (2685 m) – 2 h 15 min

Bilješke o stazi:

• Lakša staza na Hoher Dachtein relativno lako se prolazi uz pomoć capina i dereza, ako je ledenjak postojan i otvoren
  • Teža staza na Hoher Dachtein zahtijevna je verrata na kojo je potrebno imati pojas, Ypsilon i kacigu, što zbog zahtijevnosti uspona što zbog velikog broja planinara koji istovremeno idu na uspon.
  • Staza na Hoher Gjadstein fizički je zahtijevna staza s zabavnim verratama. Nije za potpuno neiskusne planinare, a neki na njoj koriste i opremu za verrate.

Kurioziteti:

• osim ova dva uspona, na vrhu Dachtein Ramsau moguće je otplaninariti do jednog udaljenijeg doma; lagana hodačka staza ledenjakom
  • ako su otvorene, gore je velik broj staza za skijaško trčanje i turno skijanje, koje su lagane i, pretpostavljam, atraktivne – kad smo mi bili, nisu radile. Visoravan je međutim doista… ravna, tako da bi trčanje / turno skijanje bilo ugodno i manje iskusnim skijašima.
  • zimi i na početku ljeta, Dachtein Ramsau je skijalište za alpsko skijanje.
  • Osim Dachtein Ramsau, postoji i Dachtein West, uspon i žičara na visoravan Dachteina u Gossau-Russbach-Annaberg oblasti – u blizini legendarnog Hallstatta gdje se također nudi alspko, nordijsko i turno skijanje, a vjerojatno i pokoji uspon – to nam preostaje za istražiti. 🙂

Upozorenje:

Znali smo da ćemo imati problema sa suncem ljeti na ledenjaku, no čovjek ne može zamisliti koliko sunce pali na visinama bliskim 3000 m, osobito kad je reflektirano od ledenjačkog snijega.

Doslovce smo izgorili po dijelovima tijela koji su bili u sjeni zbog refleksije od tla. Bez sunčanih naoćala nemoguće je gledati duže od nekoliko minuta, a dugo gledanje dovelo bi do oštećenja rožnice.

Ljeti su temperature visoke i kušnja da se hoda na kratke rukave je velika. Svakako obucite laganu odjeću na duge rukave koja će vas zaštititi od sunčevih zraka, pokrijte glavu šeširom ili šiltericom kako bhi zaštitili lice, naoružajte se kremom za sunčanje i ne zaboravite sunčane naoćale.

Mi nismo napravili baš sve ovo… i patili smo danima zbog toga 🙂 Ali vrijedilo je!!!

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )